Followers

Popular Posts

Belajar Memahami Rintihan Komputer

Sunday, September 19, 2010 | by Ir-Shah


Sifat kasih Sayang perlu ada pada jiwa seseorang manusia.Kalau kita menyayangi seseorang itu,mesti kita akan menjaganya dengan baik,Belajarlah menghargai orang yang kita sayang dan orang yang menyayangi kita semasa masih ada.Nilai murni ini juga perlu diterapkan pada komputer kita,kerana komputer banyak membantu kita,dan sumbangannya amat penting dalam dunia masa kini.Adesss perumpamaan komputer dengan manusia pulak...uhuhuh..tp btl laa...hahaha.

Mengenali Isyarat Dan Punca Kerosakkan Komputer
1. Sering terjadi..apabila kita ON komputer tiba-tiba display(paparan)lcd ataupun monitor menjadi gelap,padahal Lcd ataupun monitor kita dalam berkeadaan baik
Hal ini di sebabkan salah satu hardware pada Cpu mungkin tidak berfungsi ataupun rosak.
Hardware tersebut ialah RAM(Random Access Memory)
Apabila RAM ini tidak berfungsi BIOS(Basic Input OutPut System) pada motherboard.Ia akan mengeluarkan isyarat bunyi seperti Beep..beep,bermakna RAM tidak berfungsi ataupun rosak..Jangan diketuk-ketuk pula cpu anda..Sebelum ini ketukkan berjaya..hehehe..Nanti CPU anda akan rosak terus

RAM(Random Access Memory)



POWER SUPPLY
2. Anda tidak dapat ON kan komputer.Ini disebabkan masalah pada power supply pada CPU anda.Cara paling berkesan untuk mengesan kerosakkannya ialah melihat FAN(kipas pada power supply)anda tidak berpusing.

PROCESSOR
3. Sebab lain Komputer anda tidak dapat ON.Kerosakan pada Processor salah satu punca juga.Kerana Processor merupakan element yang penting dalam CPU(komputer)

Entri diatas adalah pengenalan tentang punca yang sering terjadi dan penyebab Komputer tidak dapat ON.Tunggu Entri dan toturial seterusnya Cara Untuk Membaik pulih Kerosakan Pada setiap Komponen(Hardware)komputer.

Post a Comment

BOLEH BERTANYA DI SINI